گردشگران زیادی در عید نوروز به استان زنجان سفر می کنند و سوغات زنجان را در این استان شمال غربی ایران می خرند. در زنجان می توانید انواع سوغاتی های زنجانی را بیابید، بنابراین اگر به این استان زیبا سفر کنید، دست خالی نمی مانید و با چمدانی پر از سوغات زنجان به زادگاه خود باز خواهید گشت.

 

در زنجان دو نوع سوغات وجود دارد: غذاهای محلی و صنایع دستی مانند سکه سازی. چاقو سازی، قالی بافی، نقره سازی، و غیره.، که همگی در زنجان سابقه طولانی دارند.از این رو، در سفر به زنجان می توانید هر آنچه را که می خواهید از سوغات زنجان خریداری کنید. با لیدوماتریپ درباره سوغاتی های زنجان و بازارهای زنجان بیشتر بدانید.

سوغاتی زنجان یکی از پرطرفدارترین سوغاتی ها در بین سایر استان های ایران است. خرید سوغاتی زنجان به دو صورت سوغاتی خوراکی امکان پذیر است که طعم بی نظیری دارد و با یک بار امتحان مشتری دائمی خواهید شد.

 

سوغات زنجان نیز شامل صنایع دستی این استان است که بسیار پرطرفدار و با کیفیت است. سوغاتی های زنجان را یکی یکی به شما معرفی می کنیم تا زمانی که به زنجان سفر می کنید و از بازارهای آنجا دیدن می کنید، بدانید چه چیزی باید بخرید.

غذاهای مخصوص هر استانی وجود دارد که زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. سوغات زنجان در دسته غذاها پرطرفدار و خاص است و کودکان و بزرگسالان از آن لذت می برند.

زنجانی ها برای تهیه این شیرینی از انواع مواد اولیه مانند کره محلی، روغن، آرد سفید، تخم مرغ، آرد برنج، پودر قند، پودر هل و زعفران دم کرده استفاده می کنند. انجام می دهند.

در میان سوغاتی های متعدد شهر زنجان، وقتی از زنجان صحبت می کنیم، ابتدا به یاد چاقو می افتیم. تنوع سوغاتی های موجود در زنجان از بهترین سوغاتی های کشور است و هر گردشگری که به این شهر سفر کند با در دست داشتن سوغاتی فراوان آنجا را ترک خواهد کرد. سبزیجات کوهی علاوه بر شیرینی و صنایع دستی، سوغات زنجان را تشکیل می دهند.

چاقوهای ساخت چاقوسازان زنجانی از جنس استنلس استیل است که برای افزایش دوام در چند مرحله چکش کاری و حرارت داده می شود. همچنین چاقوهای زنجان در اندازه ها و انواع مختلفی از جمله چاقوهای ساده، میوه تراش، جغجغه، شکاری، آشپزخانه، آشپزی، مداد تراش و . ساخته می شوند.

استان زنجان به مسگری و چاقوسازی دو صنعت قدیمی و مهم آن شهرت دارد. ظروف مسی جدا از اینکه یکی از زیباترین سوغاتی های زنجان است، جایگزین بسیار خوبی برای ظروف آلومینیومی به شمار می رود. مسگران زنجانی با استفاده از مس، ظروف پخت و پز و وسایل تزئینی مستحکم و بادوام را ایجاد می کنند.

هنرمندان و مسگران زنجانی از روش کنده کاری برای ایجاد نقوش و نقوش زیبایی بر روی ظروف مسی ساخت زنجان استفاده می کنند.

 

ظروف مسی جدا از ظاهر زیبا، فواید زیادی برای سلامتی دارند. به حفظ سلامت قلب و حفظ سلامت بدن کمک می کند. همچنین می‌توان به فواید ظروف مسی برای افزایش عملکرد مغز، بهبود آرتروز، تسکین درد مفاصل، تقویت عملکرد طحال و کبد و تقویت پوست و مو اشاره کرد.

زنجان از اوایل دوره ساسانی مرکز قالی بافی بوده است. از معروف ترین طرح های قالی بافی زنجان می توان به ریز ماهی، ماهی دره، نقشه قلتوق، افشار و بیجار اشاره کرد. ایرانیان فرش افشار زنجان را به دلیل ریز بافت و زیبایی دوست دارند. فرش های افشار زنجانی اگر سری به بازار فرش زنجان بزنید شیک و زیبا هستند. از جمله کالاهای صادراتی زنجان این نوع فرش است.

منبع : سوغات زنجان